میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف مبارک باد

تاریخ و محل تولد امام زمان

امام زمان(عج) نیمه شعبان سال 255 هجری در سامرا متولد شدند. نام ایشان محمد بن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و کنیه ‏اش ابوالقاسم است. ایشان از فرزندان حضرت زهرا(س) و از اولاد امام حسین(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسکری(ع) است. مادرش کنیزی به نام نرجس، صیقل و سوسن است.

یک سال و یک ماه پس از ازدواج امام حسن عسکری (ع) و نرجس خاتون امام زمان به دنیا می آیند .
جالب است بدانیم او پیش از آفتاب چشم به این جهان گشود، تا همیشه آفتاب را پشت سر قرار دهد.

شب این میلاد خجسته را «شب برات» ‌و «شب مبارک» و «شب رحمت» خوانند. شیخ صدوق درکمال الدین نقل میکند نرجس خاتون روزی مشاهده میکند که نوری وارد بدن اومیشود وبه امام حسن عسکری موضوع راگزارش میکند وامام اورا نوید به بارداری امام زمان میدهد ومیفرماید : پسری می آوری که نامش محمد است وپس از من ،جانشین من خواهد بود.

چون پدرش وفات کرد او5 ساله بود ومشهوربین علماء نیزهمین تاریخ است وکسی در این جهت اعتراضی نکرده مگر کلینی در کافی وصدوق درکمال الدین و شیخ طوسی در الغیبه که این سه بزرگوار یک مرتبه سال 255 وباردیگر 256 نوشته انداما هرسه بیشتر سال 255 هجری راقبول دارندبرای ولادت ایشان تاریخهای دیگری هم ذکر شده است.
علت اینکه درتاریخ تولد ایشان عده ای اختلاف دارند ممکن است به دلیل پنهان نگه داشتن تولد آن امام بوده باشد بنابر این اصل ولادت مهدی جزء مسلّمات تاریخ است و در این تاریخ بین علما و محدثان و علمای فریقین هیچگونه اختلافی نیست.
شهید اول درکتاب دروس از امام جعفر صادق روایت کرده که آن حضرت فرموده اند : درشبی که قائم آل محمد (ع) متولد گردد هرمولودی متولد شود باایمان است واگردرزمین شرک متولد گردد ،خداوند به برکت وجود امام ،اورا به سرزمین ایمان منتقل خواهد کرد .
پس بنابرمبنای مشهور حضرت پس از شهادت جدگرامیش ،امام هادی (ع) حدود یکسال بعد ،متولد شده است یعنی حدود یکماه از حکومت مهتدی عباسی گذشته ،زیرا مهتدی یک شب به آخرماه رجب مانده به حکومت رسید وتولد امام (ع) نیمه شعبان است

امام زمان(عج) دارای دو غیبت صغرا و کبرا است. غیبت کبرا آن حضرت آن قدر طولانی می‏شود که بسیاری از مردم نسبت به اصل وجود آن حضرت شک می‏کنند.

سرانجام مهدی موعود(عج) ظهور می‏کند و آغاز دعوت و محل ظهورش مکه است. ایشان مشرکان و ستمکاران را به فتل میرساند و در این میان، تمام اهل‏کتاب و مسلمین تسلیم‏اش می‏شوند و یک دولت اسلامی و جهانی در سرتاسر سرزمین تشکیل می‏دهد و ظلم و بیدادگری را ریشه کن نموده و جهان را از عدالت سیراب می‏کند.

پیام شهردار بناب مرند به مناسبت اعیاد شعبانیه

پیام شهردار بناب مرند باصدور پیامی فرارسیدن اعیاد شعبانیه را تبریک گفت.

متن کامل این پیام به شرح زیر است :

بسم الله الرحمن الرحیم
طلیعه ماه نورانی و پرخیر و برکت شعبان ، ماه رسول گرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت (ص) ، این دروازه ورود به ماه ضیافت الله که سرآغاز آن درخشش سه اختر تابناک آسمان تشیع ، میلاد با سعادت حضرت امام حسین(ع) سید جوانان اهل بهشت و روز پاسداران قهرمان این سرزمین اسلامی ؛ حضرت ابوالفضل العباس (ع) مظهر رشادت ، الگوی همیشگی و ازلی معرفت ، مردانگی ، فداکاری و روز جانبازان سربلند ؛ روز میلاد سیدالساجدین(ع) اسطوره جاودانه ایستادگی و صبوری ؛ نیمه این ماه خدایی روز میلاد آرمان غایی مکتب شیعه و نجات بخش موعود بشریت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ارواحنا فداه می باشد.

تقارن این ایام درخشان و موسم طراوت دلهای شیعیان با بهار طبیعت در روزهایی که ملت قهرمان و همیشه در صحنه ایران یک بار دیگر خود را برای آزمون بزرگ مشارکت همگانی پرشور و شعور در عرصه انتخابات آماده می نمایند را به فال نیک گرفته و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر نهضت اسلامی حضرت امام (ره) ، شهدای والامقام این سرزمین و تبریک و شادباش این توالی منور اعیاد الهی به پیشگاه مقام معظم رهبری ، ریاست محترم جمهوری و همه شیعیان جهان ، بویژه به مردم شهیدپرور و ولایتمدار شهربناب مرند ، از ذات اقدس باریتعالی مسالت می نمایم که لیاقت و استطاعت بهره مندی از لحظه لحظه این ماه جوشش معنویت در مسیر تقرب به درگاه الهی را به ما عنایت فرماید و همه ما را در زمره شیعیان واقعی قرار دهد. باشد که از شفاعت ائمه هدی ، این دردانه های نظام آفرینش بهره مند و در حیات دنیوی و اخروی خویش عاقبت به خیر گردیم.

آماده سازی وزیرسازی کوچه های سطح شهر

به گزارش خبرنگار ما،آماده سازی ، زیرسازی ، خاکبرداری وخاکریزی کوچه های سطح شهر برای آسفالت درحال انجام می باشد.

 تصویر کوچه شهید طیب

کوچه تعاون

پیام تبریک شهردار بناب مرندبه مناسبت روز شورا، معلم و کارگر

مهندس یعقوب بدرنژاد شهردار بناب مرند به مناسبت روزشوراها،روزکارگروروز معلم را تبریک وپیامی بدین شرح صادر کرد:

سپاس و ثنای بی حد بر خالقی که به لطف استقرار مستحکم نظان مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راستای احترام و اکرام به شخصیت و هویت انسان و مردم عزیز ایران نهادی به نام شورای اسلامی در کشور شکل گرفت .

نهم اردیبهشت روز شورا ها را به همه اعضای محترم شوراهای اسلامی  شهر، که با وظیفه شناسی و توجه به اصل دانش محوری در حل مشکلات مردم تلاش می کنند، تبریک و تهنیت عرض نموده و سلامت همگان را از خدای بزرگ خواهانیم.

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک هفته معلم به معلمان سخت کوش، امیدوارم به لطف خداوند باری تعالی و در ظل توجهات حضرت ولی عصر(عج) با تلاش و همت همه معلمان صبور این سرزمین شاهد شکوفایی هرچه بیشتر نونهالان و دانش آموزان عزیز این خطه از میهن اسلامی باشیم.

در ادامه ضمن نکوداشت روز جهانی کار و کارگر و به پاس خدمات صادقانه و بی دریغ کارگران شریف، مومن و صبور ایران اسلامی فرصتی مغتنم و بی نظیر است تا با تاسی از پیامبر اعظم(ص) زحمات بی بدیل آنان را ارج نهاده و بر دستان پینه بسته آنها بوسه بزنیم.

اینجانب ضمن تقدیر از کارگران متعهد و پرتلاش ، این روز خجسته را به یکایک آنان تبریک عرض نموده و سلامتی همه عزیزان را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.

بررسی مشکلات خیابان شهید نظری با حضور مردم

به گزارش خبرنگار ما ،یعقوب بدرنژاد شهردار بناب مرند در دیداربا اهالی خیابان شهید نظری گفت: مردم ولی نعمت ما هستند امیدواریم توانسته باشیم به مردم خدمت کنیم وشرمنده مردم نشویم.

وی در ادامه افزود: مشکلات خیابان شهید نظری از قبیل کد ،بروکف،سطح شیب بوده که خوشبختانه با استفاده از کارشناسان برجسته رسمی دادگستری خواسته ایم تا نسبت به مطالعه وببرسی آن اقدام نمایند که خوشبختانه این طرح آماده شده تا با همکاری وتعامل شما اهالی کارهای اجرایی آن شروع گردد.

در ادامه مهندس محمد دوار کارشناس شهرسازی شهرداری اقدام به توضیح طرح مذکور پرداخت واهالی نیز نقطه نظرات خودرا دراین مورد اعلام نمودند.

ورودی شهر از طرف مرند ساماندهی شد

به گزارش خبرنگار ما،یعقوب بدرنژاد گفت:شهرداری بناب مرند با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی وبا بهره گیری از مطالعات انجام گرفته توسط شورای حمل ونقل وترافیک شهرستان ،پروژه ساماندهی وطراحی ورودی های شهر بناب مرند را مدنظر قرارداده که بنابه اولویت بندی تعیین شده،انجام گرفت.

 

 

 

.

 

 

پیام تسلیت شهردار بناب مرنددرپی درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه سیل

شهردار بناب مرند در پي وقوع سيل در استان آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و کردستان و درگذشت تعدادي از هموطنانمان پيام تسليتي را صادر کرد.

یعقوب بدرنژاد در پي وقوع سيل در استان آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و کردستان و درگذشت تعدادي از هموطنانمان با صدور پيامي به بازماندگان اين حادثه تسليت گفت.
متن پيام به شرح زير است:
انا لله و انا اليه راجعون
نزول برکت الهي همواره موجب خرسندي و شکر نعمت بوده است اما بارش باران و حادثه سيل در استان هاي اردبيل،آذربايجان شرقي،غربي و کردستان که باعث جان باختن تعدادي از هموطنانمان انجاميد، موجب تألم خاطر و تاثر فراوان همه ما شد.

اميد است طبق فرمايشات مقام معظم رهبري مسئولان ذيربط در کمک رساني به آسيب ديدگان و کاستن رنج و اندوه آنان کوتاهي نکنند.
بدينوسيله شهرداری بناب مرند به همه داغديدگان حادثه دلخراش و مصيبت بار سيل اخير و خانواده هاي معزي ضمن همدردي تسليت گفته و براي بازماندگان از درگاه خداوند متعال صبر جميل و براي عزيزان از دست رفته غفران الهي خواستار است.

احداث روفوژ وساماندهی ورودی شهر

به گزارش خبرنگارما، یعقوب بدر نژاد شهردار بناب مرند گفت: برای ساماندهی ورودی شهر براساس کار کارشناسی با توجه به حادثه ساز بودن ورودی شهر به دلیل وجود مدرسه ابتدائی براساس تصمیمی که گرفته شد اقدام به ساماندهی ورودی واحداث روفوژ دستور کار قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: این کار کارشناسی در کمیسیون ترافیک وحمل ونقل شهرستان مرند مورد بحث وبررسی قرار گرفته که بعداز تصویب درحال اجرای این طرح می باشیم.

میلاد امام علی (ع) وروز پدر مبارک باد

 

 ولادت و حسب و نسب

 

 

 

بنا بوشته مورخين ولادت على عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سى‏ام عام الفيل (1) بطرز عجيب و بيسابقه‏اى در درون كعبه يعنى خانه خدا بوقوع پيوست،محقق دانشمند حجة الاسلام نير گويد:

 

اى آنكه حريم كعبه كاشانه تست‏
بطحا صدف گوهر يكدانه تست‏
گر مولد تو بكعبه آمد چه عجب‏
اى نجل خليل خانه خود خانه تست

 

پدر آنحضرت ابو طالب فرزند عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود بنا بر اين على عليه السلام از هر دو طرف هاشمى نسب است (2)

 

اما ولادت اين كودك مانند ولادت ساير كودكان بسادگى و بطور عادى نبود بلكه با تحولات عجيب و معنوى توأم بوده است مادر اين طفل خدا پرست بوده و با دين حنيف ابراهيم زندگى ميكرد و پيوسته بدرگاه خدا مناجات كرده و تقاضا مينمود كه وضع اين حمل را بر او آسان گرداند زيرا تا باين كودك حامل بود خود را مستغرق در نور الهى ميديد و گوئى از ملكوت اعلى بوى الهام شده بود كه اين طفل با ساير مواليد فرق بسيار دارد.

 

شيخ صدوق و فتال نيشابورى از يزيد بن قعنب روايت كرده‏اند كه گفت من با عباس بن عبد المطلب و گروهى از عبد العزى در كنار خانه خدا نشسته بوديم كه فاطمه بنت اسد مادر امير المؤمنين در حاليكه نه ماه باو آبستن بود و درد مخاض داشت آمد و گفت خدايا من بتو و بدانچه از رسولان و كتابها از جانب تو آمده‏اند ايمان دارم و سخن جدم ابراهيم خليل را تصديق ميكنم و اوست كه اين بيت عتيق را بنا نهاده است بحق آنكه اين خانه را ساخته و بحق مولودى كه در شكم من است ولادت او را بر من آسان گردان ، يزيد بن قعنب گويد ما بچشم خودديديم كه خانه كعبه از پشت(مستجار) شكافت و فاطمه بدرون خانه رفت و از چشم ما پنهان گرديد و ديوار بهم بر آمد چون خواستيم قفل درب خانه را باز كنيم گشوده نشد لذا دانستيم كه اين كار از امر خداى عز و جل است و فاطمه پس از چهار روز بيرون آمد و در حاليكه امير المؤمنين عليه السلام را در روى دست داشت گفت من بر همه زنهاى گذشته برترى دارم زيرا آسيه خدا را به پنهانى پرستيد در آنجا كه پرستش خدا جز از روى ناچارى خوب نبود و مريم دختر عمران نخل خشك را بدست خود جنبانيد تا از خرماى تازه چيد و خورد(و هنگاميكه در بيت المقدس او را درد مخاض گرفت ندا رسيد كه از اينجا بيرون شو اينجا عبادتگاه است و زايشگاه نيست) و من داخل خانه خدا شدم و از ميوه‏هاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بيرون آيم هاتفى ندا كرد اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على است و خداوند على الاعلى فرمايد من نام او را از نام خود گرفتم و بادب خود تأديبش كردم و او را بغامض علم خود آگاه گردانيدم و اوست كه بتها را از خانه من ميشكند و اوست كه در بام خانه‏ام اذان گويد و مرا تقديس و تمجيد نمايد خوشا بر كسيكه او را دوست دارد و فرمانش برد و واى بر كسى كه او را دشمن دارد و نافرمانيش كند. (3)

 

 

و چنين افتخار منحصر بفردى كه براى على عليه السلام در اثر ولادت در اندرون كعبه حاصل شده است بر احدى از عموم افراد بشر چه در گذشته و چه در آينده بدست نيامده است و اين سخن حقيقتى است كه اهل سنت نيز بدان اقرار و اعتراف دارند چنانكه ابن صباغ مالكى در فصول المهمه گويد:

 

 

و لم يولد فى البيت الحرام قبله احد سواه و هى فضيلة خصه الله تعالى بها اجلالا له و اعلاء لمرتبته و اظهارا لتكرمته. (4)

 

 

يعنى پيش از آنحضرت احدى در خانه كعبه ولادت نيافت مگر خود او واين فضيلتى است كه خداى تعالى به على عليه السلام اختصاص داده تا مردم مرتبه بلند او را بشناسند و از او تجليل و تكريم نمايند.

 

 

در جلد نهم بحار در مورد وجه تسميه آنحضرت بعلى چنين نوشته شده است كه چون ابوطالب طفل را از مادرش گرفت بسينه خود چسباند و دست فاطمه را گرفته و بسوى ابطح آمد و به پيشگاه خداوند تعالى چنين مناجات نمود.

 

 

يا رب هذا الغسق الدجى‏
و القمر المبتلج المضى‏ء
بين لنا من حكمك المقضى‏
ماذا ترى فى اسم ذا الصبى (5)

 

 

هاتفى ندا كرد:

 

خصصتما بالولد الزكى‏
و الطاهر المنتجب الرضى‏
فاسمه من شامخ على‏
على اشتق من العلى (6)

 

 

علماى بزرگ اهل سنت نيز در كتب خود بهمين مطلب اشاره كرده‏اند و محمد بن يوسف گنجى شافعى با تغيير چند لفظ و كلمه در كفاية الطالب چنين مينويسد كه در پاسخ تقاضاى ابوطالب ندائى برخاست و اين دو بيت را گفت.

 

 

يا اهل بيت المصطفى النبى‏
خصصتم بالولد الزكى‏
ان اسمه من شامخ العلى‏
على اشتق من العلى (7)

 

 

و در بعضى روايات آمده است كه فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل(پيش از اينكه بوسيله نداى غيبى نام او على گذاشته شود) نام كودك را حيدر نهاد و هنگاميكه او را قنداق كرده بدست شوهر خود ميداد گفت خذه فانه حيدرة و بهمين جهت آنحضرت در غزوه خيبر بمرحب پهلوان معروف يهود فرمود:
انا الذى سمتنى امى حيدرة

ضرغام اجام و ليث قسورة (8)

 

و چون نام آنحضرت على گذاشته شد نام حيدر جزو ساير القاب بر او اطلاق گرديد و از القاب مشهورش حيدر و اسد الله و مرتضى و امير المؤمنين و اخو رسول الله بوده و كنيه آنجناب ابو الحسن و ابوتراب است.

 

 

همچنين خدا پرستى و اسلام آوردن فاطمه و ابوطالب نيز از روايات گذشته معلوم ميشود كه آنها در جاهليت موحد بوده و براى تعيين نام فرزند خود بدرگاه خدا استغاثه نموده‏اند،فاطمه بنت اسد براى رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم بمنزله مادر بوده و از اولين گروهى است كه به آنحضرت ايمان آورد و بمدينه مهاجرت نمود و هنگام وفاتش نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم پيراهن خود را براى كفن او اختصاص داد و بجنازه‏اش نماز خواند و خود در قبر او قرار گرفت تا وى از فشار قبر آسوده گردد و او را تلقين فرمود و دعا نمود. (9)

 

و ابوطالب هم موحد بوده و پس از بعثت رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم بدو ايمان آورده و چون شيخ و رئيس قريش بود لذا ايمان خود را مصلحة مخفى مينمود،در امالى صدوق است مردى بابن عباس گفت اى عمو زاده رسولخدا مرا آگاه گردان كه آيا ابوطالب مسلمان بود؟گفت چگونه مسلمان نبود در حاليكه ميگفت:

 

 

و قد علموا ان ابننا لا مكذب‏
لدينا و لا يعبأ بقول الا باطل

 

 

يعنى مشركين مكه دانستند كه فرزند ما(محمد صلى الله عليه و آله و سلم) نزد ما مورد تكذيب نيست و بسخنان بيهوده اعتناء نميكند مثل ابوطالب مثل اصحاب كهف است كه ايمان خود را در دل مخفى نگهميداشتند و ظاهرا مشرك بودند و خداوند دو ثواب بآنها داد،حضرت صادق عليه السلام هم فرمود مثل‏ابوطالب مثل اصحاب كهف است كه در دل ايمان داشتند و ظاهرا مشرك بودند و خداوند دو پاداش (يكى براى ايمان و يكى براى تقيه) بآنها داد. (10)

 

 

اشعار زيادى از ابوطالب در مدح پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مانده است كه اسلام وى از مضمون آنها كاملا روشن و هويداست چنانكه به آنحضرت خطاب نموده و گويد:

 

 

و دعوتنى و علمت انك ناصحى‏
و لقد صدقت و كنت قبل امينا
و ذكرت دينا لا محالة انه‏
من خير اديان البرية دينا (11)

 

 

بحضرت صادق عرض كردند كه(اهل سنت) گمان كنند كه ابوطالب كافر بوده است فرمود دروغ گويند چگونه كافر بود در حاليكه ميگفت:

 

 

ألم تعلموا انا وجدنا محمدا
نبيا كموسى خط فى اول الكتب (12)

 

 

شيخ سليمان بلخى صاحب كتاب ينابيع المودة درباره ابوطالب گويد:

 

و حامى النبى و معينه و محبه اشد حبا و كفيله و مربيه و المقر بنبوته و المعترف برسالته و المنشد فى مناقبه ابياتا كثيرة و شيخ قريش ابوطالب. (13)

 

 

يعنى ابوطالب كه رئيس و بزرگ قريش بود حامى و كمك پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم بود و او را بسيار دوست داشت و كفيل معيشت و مربى آنحضرت بود و بنبوتش اقرار و برسالتش اعتراف داشت و در مناقب او اشعار زيادى سروده است.(درباره اثبات ايمان ابوطالب مطالب زيادى در كتب دينى‏نوشته شده و كتابهاى مستقلى نيز مانند كتاب ابوطالب مؤمن قريش برشته تأليف در آمده است) .

 

بارى ولادت على عليه السلام در اندرون كعبه مفاخر بنى هاشم را جلوه تازه‏اى بخشيد و شعراى عرب و عجم در اينمورد اشعار زيادى سروده‏اند كه در خاتمه اين فصل بچند بيت از سيد حميرى ذيلا اشاره ميگردد.

 

 

ولدته فى حرم الاله امه‏
و البيت حيث فنائه و المسجد
بيضاء طاهرة الثياب كريمة
طابت و طاب وليدها و المولد
فى ليلة غابت نحوس نجومها
و بدت مع القمر المنير الاسعد
ما لف فى خرق القوابل مثله‏
الا ابن امنة النبى محمد (14)

 

 

مادرش او را در حرم خدا زائيد در حاليكه بيت و مسجد الحرام آستانه او بود.

 

آن مادر نورانى كه لباسهاى پاكيزه ببر داشت و خود پاكيزه بود و مولود او و محل ولادت نيز پاكيزه بود.

 

 

در شبى كه ستاره‏هاى منحوسش ناپيدا بوده و سعيدترين ستاره بهمراه ماه پديد آمده بود .

 

 

قابله‏هاى(دنيا) هيچ مولودى را مانند او لباس نپوشاينده‏اند(يعنى هرگز مولودى مانند او بدنيا نيامده) بجز پسر آمنه محمد پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم.

 

 

پى‏ نوشتها:

 

 

(1) حبشى‏هاى فيل سوار كه باصحاب فيل سوار كه باصحاب فيل مشهورند تحت فرماندهى ابرهه براى ويران كردن كعبه بمكه آمده بودند كه خداوند همه آنها را هلاك نمود و خود ابرهه نيز آخرين نفر بود كه بهلاكت رسيد چنانكه در قرآن كريم فرمايد: (ألم تر كيف فعل ربك باصحاب الفيل؟) اعراب حجاز آن سال را مبارك شمرده و نامش را عام الفيل گذاشتند و ولادت نبى اكرم نيز در همانسال بوده است تا 71 سال پس از آنواقعه يعنى تا سال 18 هجرى عام الفيل مبدأ تاريخ مسلمين بود ولى در سال مزبور كه ششمين سال خلافت عمر بود برهنمائى حضرت امير از عام الفيل صرفنظر و سال هجرت نبوى مبدأ تاريخ مسلمانان قرار گرفت.

 

 

(2) ابوطالب پيش از ولادت على عليه السلام داراى سه پسر ديگر هم بود كه به ترتيب عبارتند از طالب،عقيل،جعفر.

 

 

(3) امالى صدوق مجلس 27 حديث 9ـروضة الواعظين جلد 1 ص 76ـبحار الانوار جلد 35 ص 8ـكشف الغمه ص .19

 

 

(4) فصول المهمه ص .14

 

 

(5) اى پروردگار صاحب شب تاريك و ماه نور دهنده از حكم مقضى خود براى ما آشكار كن كه اسم اين كودك را چه بگذاريم.

 

 

(6) شما دو نفر (ابوطالب و فاطمه) اختصاص يافتيد بفرزند پاكيزه و برگزيده و پسنديده پس نام او على است و على از نام خداوند على الاعلى مشتق شده است.

 

 

(7) ينابيع المودة باب 56 ص 255 ـكفاية الطالب ص .406

 

(8) من آنكسم كه مادرم نام مرا حيدر نهاد،شير بيشه‏ام چنان شيرى كه زورمند و پنجه افكن باشد.

 

(9) اعلام الورىـاصول كافى جلد 2 ابواب تاريخـامالى صدوق مجلس 51 حديث .14

 

(10) امالى صدوق مجلس 89 حديث 12 و 13ـروضة الواعظين جلد 1 ص 139

 

(11) بحار الانوار جلد 35 ص 124ـمرا(بدين خود) دعوت كردى و من دانستم كه يقينا تو خير خواه منى و تو از اين پيش راستگو و امين بودى و دينى را بمردم عرضه داشتى كه آن بهترين اديان است.

 

(12) اصول كافى جلد 2 باب ابواب التاريخـآيا ندانستيد كه ما محمد(ص) را مانند موسى به پيغمبرى يافتيم كه در كتابهاى گذشته نامش نوشته شده است.

 

(13) ينابيع المودة باب 52 ص .152

 

(14) روضة الواعظين جلد 1 ص 81